Assistance in Improving Medical Record Management and Health Information to Patients at Madani Hospital Pekanbaru in 2024

Pendampingan Peningkatan Manajemen Rekam Medis Dan Informasi Kesehatan Kepada Pasien Di RSD Madani Pekanbaru Tahun 2024

Authors

  • Doni Jepisah Universitas Hang Tuah Pekanbaru
  • Azlina Azlina Universitas Hang Tuah Pekanbaru
  • Budi Hartono Universitas Hang Tuah Pekanbaru
  • Haryani Octaria Universitas Hang Tuah Pekanbaru
  • Wen Via Trisna Universitas Hang Tuah Pekanbaru

DOI:

https://doi.org/10.25311/jpkk.Vol5.Iss1.2182

Keywords:

pendampingan, manajemen, rekam medis, assistance, management, medical record

Abstract

Medical records are written evidence of the healthcare services provided by doctors and medical professionals to patients. They include patient social data, medical history, examinations, diagnoses, as well as treatments and medical procedures. One of the indicators of healthcare service quality is the availability of complete and accurate medical records. At RSUD Madani Pekanbaru, there is still a lack of understanding regarding medical record management. Patients often show low cooperation in providing personal data and medical information, which affects the quality of services. To address this issue, education was provided to the general public and healthcare workers about the importance of medical records in patient safety. The success of improving medical record management depends on the readiness of hospital facilities and the active participation of both patients and healthcare professionals. The method used was counseling/lectures, with the results showing that the activity was successful. This was reflected in the participants’ improved competence, active interaction, and high enthusiasm. Full support from the hospital, especially from the head of medical records, played a crucial role in the success of this activity, helping participants better understand standard medical record management.

 

Abstrak

Rekam medis merupakan bukti tertulis dari proses pelayanan kesehatan yang diberikan oleh dokter dan tenaga kesehatan kepada pasien. Rekam medis mencakup data sosial pasien, riwayat penyakit, pemeriksaan, diagnosis, serta pengobatan dan tindakan medis. Salah satu indikator mutu pelayanan kesehatan adalah ketersediaan rekam medis yang lengkap dan akurat. Di RSUD Madani Pekanbaru, masih ditemukan rendahnya pemahaman tentang manajemen rekam medis. Pasien sering kurang kooperatif dalam memberikan data pribadi dan informasi medis, yang berdampak pada rendahnya mutu pelayanan. Untuk mengatasi hal ini, dilakukan edukasi kepada masyarakat umum dan petugas kesehatan mengenai pentingnya rekam medis dalam keselamatan pasien. Keberhasilan implementasi peningkatan manajemen rekam medis bergantung pada kesiapan fasilitas rumah sakit serta partisipasi aktif dari pasien dan tenaga kesehatan. Metode yang digunakan adalah penyuluhan/ceramah dengan hasil Kegiatan penyuluhan berjalan sukses dengan peningkatan kompetensi peserta yang terlihat dari interaksi aktif dan antusiasme tinggi. Dukungan penuh dari pihak rumah sakit, khususnya kepala rekam medis, menjadi faktor penting dalam keberhasilan kegiatan ini, membantu peserta lebih memahami manajemen rekam medis sesuai standar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Departemen Kesehatan Republik Indonesia. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia (Permenkes) Nomor No. 269/Menkes/Per/III/2008 tentang Rekam medis. Jakarta: Depkes RI; 2008.

Hatta, Gemala R. 2014. Pedoman Manajemen Informasi Kesehatan disarana pelayanan kesehatan. Jakarta: UIP Hozizah, 2014. Kumpulan Peraturan Perundangan Rekam Medis dan Informasi Kesehatan (Manajemen Informasi Kesehatan). Yogyakarta: Aptirmik Press Kementrian Kesehatan RI, 2008. Permenkes No 269 Tahun 2008 Tentang Rekam Medis, Republik Indonesia.

Iman, AT, Sugiarti. I, Junaedi FA 2021. Pendampingan Peningkatan Manajemen Rekam Medis Dan Informasi Kesehatan Di Puskesmas Karangnunggal Kabupaten Tasikmalaya.

Shafiee, M., Shanbehzadeh, M., Nassari, Z., & Kazemi-Arpanahi, H. (2022). Development and evaluation of an electronic nursing documentation system. BMC Nursing, 21(1), 15. https://doi.org/10.1186/s12912-021-00790-1

Trisna, WV, Ricardo, Sari.TP 2023. Pendampingan Implementasi Rekam Medis Sistem Retensi Di Rumah Sakit Annisa Pekanbaru Tahun 2023. ARSY :Aplikasi Riset kepada Masyarakat Volume 4 No 2 Tahun 2024

Undang-Undang Nomor 44 Tahun 2009 tentang Rumah Sakit.

Undang-Undang No. 36 Tahun 2009 Tentang Kesehatan

Wibowo, H. P. J., Suliyanto, & Sutrisna, E. (2023). Evaluation of the Implementation of the Electronic Medical Record Information (RME) System based on User Perceptions Using the Technology Acceptance Model (TAM) approach. Proceeding of International Conference Sustainable Competitive Advantage 13th, 4

Downloads

Submitted

2025-02-07

Accepted

2025-05-05

Published

2025-05-07

How to Cite

Jepisah, D., Azlina, A., Hartono, B., Octaria, H., & Trisna, W. V. (2025). Assistance in Improving Medical Record Management and Health Information to Patients at Madani Hospital Pekanbaru in 2024: Pendampingan Peningkatan Manajemen Rekam Medis Dan Informasi Kesehatan Kepada Pasien Di RSD Madani Pekanbaru Tahun 2024. Jurnal Pengabdian Kesehatan Komunitas (Journal of Community Health Service), 5(1), 34–40. https://doi.org/10.25311/jpkk.Vol5.Iss1.2182

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.